11 June 2012

Puteri Berendam :D

Views
Assalamualaikum semua.. Tengok entry.. Kenapa dengan Puteri Berendam?? hahahaha.. Ari tu ta semena-mena myza teringin nuk buat sebab da lame ta makan.. huhuhuh.. Disebabkan tekak nie terasa macam pahit3 jee , ape lagi , time untuk makan manisan laa kan.. ahahaha.. Makanan nie rase nye ta penah lagi orang jual sebab kebiasaannye orang buat sendiri.. Kalau tengok gambar nye , mesty korang penah tengok/makan kan :)

||
v


Nampak gambar kat atas nie.. hahhhh.. Yang macam wane coklat tu , korang jangan pikir laen tau.. Yang tu kire pemanisnye , kelapa parut + gule melaka.. Yang bulat3 macam bola tu plak tepung pulut yang telah dibulat3 kan nd direbus dalam air panas.. Kalau sape nuk try buat , bole tengok care3 kat bawah nie.. Sape yang ta nuk , ta kesah pun XD

Bahan membuat bulat-bulat :)
Tepung pulut , garam secubit , air putih . 

Cara membuat (A):
Masukkan tepung ke dalam besen kecil.. Ambil garam secubit dan masukkan ke dalam cawan yang telah berisi air putih lalu gaul kan sekali air , garam dan tepung tadi.. Air tidak perlu banyak.. Uli nye ibarat ingin menguli tepung roti canai.. Selesai menguli sehingga doh tadi tidak melekat pada tangan , cubit kecil3 doh tadi dan uli kan bulat kecil3 seperti gambar di atas :)

Cara membuat (B):
Isikan air ke dalam periuk lalu didihkan air tersebut untuk direbus hasil doh tadi.. Ingat ye , sebelum nak angkat doh tadi , pastikan doh tersebut sudah terapung3 ke udara air.. Itu tanda nye doh tadi sudah siap direbus.. Selepas di angkat , rendam kan doh tadi ke dalam air sejuk untuk pastikan doh tadi tidak melekat3 :)

Bahan membuat pemanis :)
Kelapa parut (dikisar) , gula melaka/perang , gula , daun pandan , air putih.

Cara membuat (C):
Masukkan air putih + gula melaka/perang ke dalam kuali , gaul kan sehingga gula melaka/perang tadi menjadi betol3 larut.. Kemudian , angkat air gula melaka/perang tadi dan tapis kan air nya ke dalam mangkuk.. Selepas itu , masukkan semula air tadi ke dalam kuali dalam masukkan gula sehingga menjadi buih dan masukkan pula kelapa parut.. Akhir sekali , masukkan daun pandan untuk menaikkan bau wangi :)

Cara membuat (D) :
Setelah pemanis nye sudah selesai dimasak.. OPPSS.. JANGAN PADAMKAN API LAGI.. Masukkan pula doh yang telah direbus dengan air panas dan direndamkan ke dalam air sejuk itu tadi ke dalam kuali dan gaul kan sekali dengan inti nye.. Anggaran dalam 5 minit , PUTERI BERENDAM nie da bole diangkat dan dimakan :)

See.. Senang bukan nuk buat dia.. Pape pun , SELAMAT MENJAMU SELERA ye pada yang ingin mencuba.. Assalamualaikum :)


SUKA?? LIKE jee :)